Online identificatie, verificatie en autorisatie
Digital identity apps zijn een simpele en veilige manier om aan te tonen wie je bent en instanties toegang te geven tot persoonlijke informatie die nodig is om hun diensten te verlenen. Het laat mensen toe hun identiteit te verifiëren, zoals een digitale versie van een id-controle. Elements is al jaren actief in dit domein en ontwikkelt tal van mobiele oplossingen om dit mogelijk te maken.
De digitale identiteit van een persoon wordt gevormd door de verzameling data die door hun online activiteiten wordt gegenereerd. Door de digitalisering van onze samenleving wordt steeds meer privacy gevoelige informatie onderdeel van onze digitale identiteit. Denk aan communicatie met overheden, banken en zorgverleners.
💡 In dit artikel lees je meer over de ontwikkelingen binnen digital identity.
Elements ontwikkelt digitale oplossingen om dit soort informatie op zorgvuldige wijze te verwerken en beschikbaar te stellen aan organisaties. Het uitgangspunt is dat mensen zelf in controle zijn over hun digitale identiteit en wie of welke instantie toegang mag krijgen tot hun informatie.
Het wordt steeds makkelijker om diensten af te sluiten die impact hebben op onze financiën, zoals mobiele abonnementen, auto lease of een hypotheek. Omdat er steeds minder menselijke tussenkomst nodig is bij het afsluiten van deze diensten, is het van belangrijk dat organisaties die deze diensten aanbieden, voorafgaand aan de afsluiting, de identiteit en de financiële situatie van klanten controleren om te garanderen dat zij in staat zijn de financiële verplichtingen te dragen. In dit artikel kom je meer over Know Your Customer te weten.
Een identity wallet is een mobiele app om gebruikers volledige controle te geven over de data die zij met organisaties delen. Je bepaalt zelf welke organisaties toegang mogen hebben tot jouw data en voor hoelang. Dit wordt ook wel Self-Sovereign Identity genoemd. Identity wallets vergroten de online veiligheid van gebruikers en voorkomen fraude.
Samen met KPN ontwikkelden wij een mobiele app voor hun PiM identity wallet. Hiermee biedt KPN organisaties grip op de AVG regelgeving, bieden zij een veilige manier voor inloggen aan hun gebruikers en vergroten ze het klantvertrouwen. Automatische processen zorgen voor betrouwbare controles zonder menselijke fouten. Persoonlijke data die niet relevant is voor de organisatie, blijft afgeschermd.
Mobiele devices zijn hierin enorm belangrijk omdat zij persoonsgebonden zijn en ten opzichte van webapplicaties een stuk veilig zijn. Met een mobiel apparaat kunnen mensen zich identificeren, informatie verifiëren, en instanties autoriseren om toegang te krijgen tot persoonlijke informatie. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van biometrische login, zoals Face ID en Touch ID.
eHerkenning is een gestandaardiseerd inlogsysteem waarmee zakelijke gebruikers van Nederlandse bedrijven eenvoudig kunnen inloggen bij zowel overheid- als private organisaties.
Belangrijke onderdelen van digital identity oplossingen zijn veiligheid en integratie met instanties. Zo integreren wij bijvoorbeeld iDIN, een dienst van de banken waarmee consumenten zich bij andere organisaties met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank kunnen identificeren, verifiëren en autoriseren.
Belangrijke features die in digital identity applicaties gebruikt worden:
Bij Elements hebben we veel ervaring met het ontwikkelen en implementeren van digital identity oplossingen. Hieronder vind je twee van onze cases, maar bekijk vooral ook ons volledige casestudy overzicht voor meer informatie.