Almere - 3 juni 2022 - Digital agency Elements uit Almere wint 2 Dutch Interactive Awards. Samen met AVROTROS ontwikkelt Elements de populaire Wie is de Mol App waar jaarlijks 1 miljoen Molloten gebruik van maken. In samenwerking met productiehuis Tuvalu Media en omroep NTR ontwikkelde Elements de Podwalk app voor de televisieserie ‘Het verhaal van Nederland’. In de categorie Community won de Wie is de mol App zilver. De Podwalk app ging er met een gouden DIA award in de categorie Content mee vandoor.
In samenwerking met productiehuis Tuvalu Media en omroep NTR ontwikkelde Elements de Podwalk app voor de televisieserie ‘Het verhaal van Nederland’. De app wint in de categorie Content een gouden DIA. De Podwalks in de app zijn gps-gestuurde audiotours op tien unieke locaties waarmee een wandelaar het verleden in wandelt. Deze locaties zijn gekoppeld aan een verhaal uit de geschiedenis van Nederland, die centraal staan in de serie. Tijdens de wandeling vertelt Daan Schuurmans, de verteller van de docu-serie, het verhaal over de geschiedenis exact op de plek waar het zich afspeelde.
Theun Termijtelen, uitvoerend producent van de serie: “De app bleek snel een succes: na de derde aflevering van ‘Het verhaal van Nederland’ behaalde de app de magische grens van 100.000 downloads en wandelden velen al de routes langs historische plaatsen. Het is ongekend en uniek dat dit voor een nieuw format gebeurd. Het mooie is dat de app na afloop van de serie nog steeds relevant blijft. Hiermee is een duurzaam en longtail digitaal platform ontwikkeld wat voor meerdere toepassingen geschikt is.”
De jury ziet in deze case een nieuwe manier van content consumptie. Uit het juryrapport:
Deze wandel-app stimuleert Nederland om eropuit te gaan. Een heel mooie en vernieuwende manier om de geschiedenis dichterbij én tot leven te brengen. De manier waarop mobieltjes worden gebruikt – namelijk door ze juist in je zak te laten – zorgt voor een optimale omgevingsbeleving en is waanzinnig goed gelukt: in feite het hoorspel re-invented.
Ingrid Walschots, format developer & eindredacteur bij de NTR vertelt: “Om de ervaring van de Podwalks zo intens mogelijk te laten zijn, wilden we een app hebben die zo weinig mogelijk scherminteractie vroeg. In feite moet je een startpunt kunnen activeren en vervolgens je telefoon in je broekzak stoppen en er niet meer aan hoeven komen. Op deze manier komt het verhaal echt tot leven.”
“De routes zijn uitgestippeld langs bepaalde gps-punten die activeren op het moment dat je daar daadwerkelijk bent. Een mooie ambitie, maar de vraag “ontwikkel een app die je in je broekzak moet stoppen”, is niet gebruikelijk voor ons. Ten slotte heb je te maken met allerlei ‘unhappy flows’ op locatie, zoals niet bereikbare punten op de route. Daar moesten we slim mee omgaan tijdens de ontwikkeling”, vertelt Erwin van der Put van Elements.
Theun vervolgt: “Een andere uitdaging was dat de content centraal moest staan in de app. Die zorgt voor de ervaring en inhoud, zodat de gebruikers van de app door de juiste bril naar hun omgeving kijken. Dat betekent dus enerzijds dat het verhaal dat je hoort je echt mee moet nemen in de geschiedenis, maar anderzijds ook dat de audiotracks precies getimed moesten worden zodat je de inhoud op de juiste plek te horen krijgt.”
Dutch Interactive Awards vakjury quote
Wat innovatie betreft een ijzersterke inzending die een nieuwe, multisensorische ervaring biedt. Bovendien is er ruimte voor groei: er is vraag naar meer routes, en er zou een Podwalk-platform kunnen komen, waarmee een heel nieuwe categorie podcasts ontstaat. De Podwalk-app is daarom dit jaar de meest vernieuwende content-case.
Dutch Interactive Awards vakjury: Wat innovatie betreft een ijzersterke inzending die een nieuwe, multisensorische ervaring biedt. Bovendien is er ruimte voor groei: er is vraag naar meer routes, en er zou een Podwalk-platform kunnen komen, waarmee een heel nieuwe categorie podcasts ontstaat. De Podwalk-app is daarom dit jaar de meest vernieuwende content-case.
Ingrid Walschots van de NTR sluit af: “We waren al vereerd met de nominatie en zijn erg blij met de winst. De erkenning voor een nieuw digitaal format wat aansluit bij de behoefte van Nederlanders, voelt goed. Podwalkers zijn actief bezig en leren tegelijkertijd iets nieuws. Het stopt hier niet, we zijn inmiddels bezig met ontwikkeling van nieuwe ideeën binnen het podwalk format.”
Eén van de populairste reality spelprogramma’s op de Nederlandse televisie is de jaarlijkse hit “Wie is de Mol?” van de AVROTROS. Het programma trekt gemiddeld 2,5 miljoen kijkers per aflevering. Voor seizoen 2021 en de komende seizoenen ontwikkelde Elements in nauwe samenwerking met de omroep de nieuwe app met gave interactieve features en een schaalbare back-end om de ruim 1 miljoen gebruikers te kunnen faciliteren.
Rosanne Willems, online projectmanager bij AVROTROS is eindverantwoordelijk voor de online strategie van Wie is de Mol?: “De kracht van de Wie is de Mol? app is dat hij in één zin is uit te leggen. De app heeft 1 miljoen gebruikers, dit betekent dat bijna de helft van de kijkers is actief onderdeel van de online community en dedicated meespelen.”
“Ieder seizoen bouwen we nieuwe features die de kwaliteit en engagement van de app verhogen. Gebruikers konden vorig seizoen al eenvoudig scores met elkaar delen en binnen de app van dit jaar kregen groepswinnaars een badge en was er de mogelijkheid elkaar te feliciteren met de poulewinst. Van het totale aantal gebruikers heeft 27% de app geïnstalleerd via deze share functie.”
Dutch Interactive Awards vakjury: De app brengt een grote groep actieve TV-kijkers met elkaar in verbinding. Kijkers zetten hem actief in. Bovendien weten de makers leeftijdsgroepen in de volle breedte te bereiken in serieuze aantallen. Het is bewonderenswaardig hoeveel de app toevoegt aan het TV-programma.
“Ons doel is om het populaire programma nog aantrekkelijker te maken voor de kijker, met meer contactmomenten en echte interactiviteit. De app moet een krachtige compagnon zijn voor de uitzending èn de nabeschouwing in Moltalk. De gegevens over wie het publiek verdenkt als de mol, ook wel 'Molvisie genoemd, worden namelijk in Moltalk weer gebruikt als gespreksonderwerp”, zegt Rosanne.
Erwin van Hasselt, Managing Director van Elements vult aan: “De optimale ervaring zit natuurlijk in een goed concept en goede app, maar de back-end is cruciaal voor de engagement en gebruikerservaring. De berekeningen mogen niet verkeerd gaan en de nieuwe scores moeten realtime getoond kunnen worden als bekend is wie er uit gaat in een aflevering. Om deze grote piekbelastingen op te vangen, is een volledig geoptimaliseerd en schaalbaar backend platform nodig.”
“Een cruciaal moment is aan het einde van elke uitzending op zaterdagavond. Wanneer bekend is welke kandidaat er uit gaat moeten van alle 982.000 deelnemers en 325.000 poules de scores worden berekend en wordt men via push-notificaties op de hoogte gesteld. De geruisloosheid en snelheid waarmee dit gaat, draagt sterk bij aan de unieke beleving die Wie is de Mol? al jaren is.”
Het is uniek in TV-land dat een app direct input levert aan een live TV-programma. De jury geeft ook expliciet een extra pluim voor het bureau dat dit product al vier jaar zo goed maakt. Resumerend: het verbinden van fans is geslaagd. Het is een stap richting een hechtere en nauwer betrokken gebruikersgemeenschap.
Rosanne Willems is enorm blij met de winst: “De mogelijkheid om poules aan te maken met familie en vrienden, invites te sturen aan bekenden, het gebruik van Molvisie en verdenkingen in het napraat programma Moltalk en pushberichten aan Molloten zorgen voor een unieke digitale verbinding tussen fans en het programma.”
“De backend komt samen met een dashboard waarmee we de real-time statistieken over de gebruikers en app performance monitoren. Tijdens het seizoen gebruiken we iedere week de data uit deze dashboards om de app te verbeteren”, sluit Willems af.
This blog was written by
Sjors
on
Jun 3, 2022